Joillekin ihmisille ostoskeskuksissa pyöriminen on tapa viettää aikaa. Ostareilla tavataan kavereita ja tutkitaan eri liikkeiden tarjontaa, jos sieltä vaikka sattuisi löytymään jotain kivaa. Niin suomalaiset kuin ulkomaisetkin sijoittajat ja rakennusyhtiöt ovat huomanneet suomalaisten kasvavan kiinnostuksen ostoskeskuksiin, ja viimeisen parinkymmenen vuoden aikana sellaiset ostoskeskukset kuten Jumbo, Ideapark ja Sello ovat juhlineet näyttäviä avajaisiaan.
Näyttää kuitenkin siltä, että fyysisten ostoskeskusten aika on päättymässä. Viime aikoina avajaisiaan juhlinut Redi on kärsinyt monenlaisista alkuvaikeuksista. Rediä käsittelevät uutiset täyttyvät nopeasti kommenteista, joiden mukaan kauppakeskus on sokkeloinen, ja moni myös ihmettelee, miten kaikille ostoskeskuksille tulee riittämään asiakkaita. Yhdysvalloissa puhutaan jopa yleisesti ostoskeskusten kuolemasta, ja myös meillä Suomessa verkkokauppa on vienyt paljon asiakkaita kivijalkakaupoilta. Seuraavaksi tutustumme suurimpiin Suomessa toimiviin koti- ja ulkomaisiin verkkokauppoihin.
Elektroniikassa suomalainen on ykkönen
Suomalaisista verkkokaupoista tunnetuin lienee Verkkokauppa.com. Se on suurin verkkokauppa myös myynniltään. Kauppalehden artikkelin mukaan seuraavaksi suurimmat verkkokaupan toimijat Suomessa ovat Gigantti ja Power. Yhteistä näille kaikille kolmelle on se, että jokaiselle niistä myös kivijalkamyymälät ovat tärkeitä. Toinen yhdistävä tekijä on kaikkien ketjujen keskittyminen pääasiassa kodinkoneisiin ja elektroniikkaan. Verkkokauppa.com on Suomessa perustettu, sittemmin pörssiin listattu yhtiö, mutta Gigantti ja Power ovat molemmat norjalaisomistuksessa.
Vaatteissa skandinaavit ja muu Eurooppa vahvoja
Länsinaapuri Ruotsista on aina ollut helppo tulla Suomeen. H&M on ollut maassamme vuodesta 1997, ja verkossa ketjun vaatteita on voinut ostaa lähes yhtä kauan. Ellos tuli Suomeen jo kymmenisen vuotta ennen H&M:ää, ensin katalogeineen ja myöhemmin avautui myös nettikauppa. Ruotsalaisten perintöä jatkavat esimerkiksi lasten merkkivaatteita tarjoava nuorekas KidsBrandStore.fi sekä kenkiin keskittyvä Footway. Kenties viime vuosina eniten huomiota herättänyt ja menestynein verkkokauppa lienee saksalainen Zalando, jonka tärkeimpiin omistajiin tosin lukeutuu ruotsalainen sijoittaja.
Digitalisaatio on mullistanut ja keskittänyt kirjakauppaa
Maailman suurin ja tunnetuin verkkokauppa on yhdysvaltalainen Amazon. Nykyään Amazonista voi tilata lähes mitä tahansa mieleen tulevaa, mutta Amazonin tarina lähti liikkeelle kirjoista. Yhtiö on kasvanut alkuvuosien autotallimittakaavasta maailman suurimpien yritysten joukkoon, ja sen menestystä selittänee osittain myös muille toimialoille laajentaminen. Eräs verkkokaupan kompastuskivistä on ollut sen hitaus, ja Amazon onkin alkanut itse toimittaa tuotteitaan, jolloin tuotteet pystytään parhaimmillaan toimittamaan jo samana päivänä.
Verkkokaupan ohella toinen mielenkiintoinen muutos kirjakaupassa on ollut aineistojen sähköistyminen. Huomatessaan sähköisten kirjojen potentiaalin, Amazon kehitti oman lukulaitteensa, Kindlen. Kindlen kylkeen ryhdyttiin lisäksi myymään Kindle Unlimitediä, joka on Spotifyn tai Netflixin tapainen palvelu. Kindle Unlimitedissä käyttäjällä on kuukausimaksua vastaan tarjolla suuri määrä aineistoja luettavaksi.
Suomalaiset kirjakaupat ovat ymmärrettävästi tiukoilla Amazonin jättimuskeleita vastaan. Kotimaisessa omistuksessa ovat ainakin Suomalainen Kirjakauppa sekä Booky, joista ensimmäinen tosin toimii myös kivijalkamyymälänä. Pohjoismaissa suurin kirjojen verkkokauppa on ruotsalainen Adlibris, joka toimii pelkästään verkossa.
Kiinalaiset kaupat merkittäviä tavaravolyymissä
Kiinalaiset verkkokaupat ovat olleet viime vuosina otsikoissa. Syy on se, että kaupoista on tilattu niin paljon paketteja, että Postin lajittelijat ovat olleet ylityöllistettyjä esimerkiksi joulun alla. Syy kiinalaisten kauppojen menestykseen on selvä: ne pystyvät toimittamaan monenlaisia kirjekuoreen mahtuvia pikkutavaroita poskettoman edullisesti. Suosituimmat kiinalaista tavaraa välittävät verkkokaupat lienevät AliExpress ja amerikkalainen Wish. Aliexpressin toimintaperiaatteena on toimia eri kiinalaiskauppojen koottuna kauppapaikkana, jossa kauppa hoitaa toimituksen ja Aliexpress on ostajan ja myyjän välikätenä hoitamassa rahaliikennettä ja sovittelemassa mahdollisia erimielisyyksiä.